Beograd, 5. avgust 2022. – U Srbiji i regionu ovih dana dogodilo se nekoliko slučajeva paljenja automobila. Ovi događaji izazvali su veliku pažnju javnosti, a građani se pitaju šta dovodi do paljenja automobila i da li se to može preduprediti. Udruženje Auto servisi Srbije tim povodom izdalo je saopštenje kako bi vozačima skrenuli pažnju na najčešće uzroke ove pojave, ali i na značaj kontrolnog pregleda vozila pred odlazak na putovnje. Iz Udruženja savetuju vozačima da redovno kontrolišu svoja vozila kod legalnih, proverenih servisera, a da za usluge izvršene na vozilima obavezno traže račun.
Serviseri članovi UASS-a kažu da postoji više razloga za paljenje automobila u zavisnosti od toga koji je motor u pitanju. Mićo Đorđević, vlasnik jednog beogradskog servisa, ističe da se paljenja retko dešavaju kod automobila sa benzinskim motorom koji nemaju ugrađen TNG ili CNG. Ako se to ipak desi, najčešće je to kod starih automobila kod kojih su neispravne instalacije, dovod goriva i izduvni sistem.
„Kod automobila sa dizel motorom uglavnom se desi da se zapali automobil koji ima lošu instalaciju, curenje ulja na samom sklopu motora, a često je problem i zapušenost DPF-a. Zbog toga se javlja previsoka temperatutlra na izduvnom sklopu i na samom motoru. Ako na sve to ima curenja ulja, dolazi do paljenja.
Najčešće se pale vozila koja imaju bezin i dotatno ugrađen TNG/CNG . Kod tih vozila se prepravljaju instalacije, pa nije retko da dolazi do kratkih spojeva, curenja gasa zbog loših sklopova samog sistema za gas, ispucalih creva od starosti kroz koje gas prolazi. Kada se svemu tome doda loš izduvni sistem, verovatnoća da se automobil zapali je velika“, naglašava automehaničar Mićo Đorđević.
On ističe da je i sam imao nekoliko puta u karijeri iskustvo da su se automobili palili zbog neadekvatno povezane instalacije na samom vozilu.
„Prepravke i dogradnja na vozilu se često ne urade profesionalno, pa žice vise i dodiruju metalne delove šasije, motora ili menjača. Time se oštećuje instalacija i dolazi do kratkog spoja, a potom i do paljenja. Mnogo puta je uzrok prepunjavanje alternatora, neadekvatan osigurač na vozilu. Umesto 10A stavi se osigurač od 20 ili 30 A , i umesto da pregori osigurač, dolazi do paljenja instalacije. Mnogo puta su kolege imale slučaj da je umesto osigurača namotana bakarna žica.
Često se vozila koja su učestvovala u udesu ne poprave u servisima gde radi električar ili mehaničar koji poznaje elektroniku, pa se desi da se ne pregleda detaljno da li je instalacija oštećena i da li je pričvršćena da ne dodiruje metalne delove“, nastavlja Đorđević.
Za vreme letnjih vrućina ljudi nemaju naviku, a mnogi i ne znaju, da na velikim usponima ili u gradskim gužvama treba izgasiti klimu i smanjiti opterećenje motora. Kada se to ne radi, dolazi do preopterećenja u radu ventilatora za hlađenje vodenog i klima sistema, a to može dovesti do zapaljenja instalacije. Često se desi da spojevi, odnosno konektori na instalaciji pretrpe veliku temperaturu i kasnije nemaju dobar kontakt, što opet dovodi do opterećenja elektoinstalacija i povećava rizik za paljenje automobila.
„Još jedan od slučajeva paljenja koji sam imao je loša instalacija na konektorima za far. Kod nas je obavezna upotreba svetla tokom dana i sve to dodatno opterećuje instalacije na faru. Tu se najčešće skida konektor zbog zamene sijalica i tako dolazi do oštećenja“, navodi Đorđević.
Savet vozačima je da pre odlaska na put obavezno izvrše kontrolu instalacija, izduvnog sistema i ispravnosti sistema za dovod goriva, a sve to kod legalnih servisera.
„Pre svega je obavezna kontrola startera i alternatora, jer zbog toga najčešće dolazi do problema sa instalacijom u smislu pregrevanja i slabljenja kontakta. Ako je starter neispravan i dolazi do velikog opterećenja, ventilatori koji su u lošem stanju prilikom dužeg putovanja rade non stop i često stradaju u vožnji, pa dolazi do pregrevanja motora. Takođe treba kontrolisati klimu i sve sklopove, jer se u letnjem periodu koriste non stop. I na vozilima na kojima se često vrši zamena sijalica na farovima obavezna je kontrola konektora i instalacija. Kontrolu treba raditi svakih 6 meseci, naročito kod vozila starijih od 10 godina“, preporučuje Đorđević vozačima.