Izvor: Vreme
Mali broj servisera ima licencu, a slobodnih termina za polaganje nema, pa se mnogi sad snalaze po pitanju nabavke freona ili odustaju od servisiranja klima uređaja, kaže za „Vreme“ autoserviser. Iz Udruženja autoservisi Srbije apeluju na nadležne da omoguće rad u skladu sa zakonom
Serviseri klima na motornim vozilima ovih dana masovno sklanjaju klima stanice iz svojih autoservisa i prestaju da pružaju uslugu servisiranja klima. Razlozi zbog kojih se odlučuju na ovako radikalan potez na početku sezone, kada vožnja bez klime u vozilima postaje nezamisliva, su brojni, navode iz Udruženja autoservisi Srbije (UAS).
„Imamo problem, država ne dozvoljava da kupujemo freone, zbog oštećenja ozonskog omotaača i zaštite životne sredine“, kaže za „Vreme“ autoserviser iz Beograda.
Prema njegovim rečima, mali broj servisera ima licencu, a slobodnih termina za polaganje nema, pa se mnogi sad snalaze po pitanju nabavke freona ili odustaju od servisiranja klima uređaja.
„Tako je ranije bilo i za odlaganje ulja, pa se to više ne pominje, inspekcija ne dolazi“, kaže autoserviser koji je želeo da ostane anoniman.
Samo dve škole za obuku
Kako objašnjavaju iz UAS-a, u Srbiji je 2016. godine doneto nekoliko Uredbi koje se odnose na zaštitu vazduha i ozonskog omotača, između ostalih i Uredba o sertifikaciji lica koja obaljaju određene delatnosti u vezi sa supstancama koje oštećuju ozonski omotač i određenim fluorovanim gasovima sa efektom staklene baste.
„Za nas servisere klima sistema za motornim vozilima ove Uredbe su, ukratko, predvidele da moramo imati zaposlena lica koja su prošla obuku za rukovanje kontrolisanim gasovima i poseduju Sertifikat B izdat od Ministarstva posle pohađanja obuke, kao i da su naši autoservisi upisani u Evidenciju Ministarstva zaštite životne sredine. Za prodavce kontrolisanih gasova Uredbe su predvidele da ih mogu prodavati samo pravnim licima i preduzetnicima koji su upisani u Evidenciju Ministarstva i koji imaju potrebne licence (Sertifikat B)”, navodi se u saopštenju UAS.
Ipak, kako kažu, ni udruženje, ni servisere, a ni prodavce, niko o tome nije obavestio.
„Udruženje servisera dobilo je 2022. godine informaciju od Tehničkih škola da se u okviru UNIDO projekta u nekoliko tehničkih škola može besplatno proći obuka za sticanje Sertifikata B, i da je to za nas zakonska obaveza. Ponuđeno nam je 150 mesta, a mi smo nadalje ovu informaciju preneli članstvu. Stotinak kolega je tada prošlo obuku na četiri lokacije u školama u Novom Sadu, Beogradu, Kragujevcu i Nišu, a koje su iz donacija dobile neophodnu tehničku opremu za sprovođenje obuke.”, navode iz UAS-a.
Kada se projekat završio, više niko nije spominjao Sertifikat B.
„Tokom 2023. godine kontaktirali smo sve ove škole u želji da omogućimo obuku našim članovima. Osim u Tehničkoj školi na Novom Beogradu, u svim ostalim školama su nam rekli da se obuke više ne održavaju. Upućeni smo na jednu privatnu firmu u Kaću koja je u tom momentu jedina imala dozvolu da sprovodi obuke, a i sada je tako”, navodi se.
„Tokom 2023. kolege iz različitih delova Srbije počele su da nas obaveštavaju o izuzetno strogim inspekcijskim kontrolama, često i u pratnji policije sa nalozima za pretres, a povodom Sertifikata B i opasnog otpada. Uvidevši ozbiljnost situacije, Udruženje se obratilo Ministarstvu za zaštitu životne sredine u želji da ukažemo na stanje na terenu i da se sastanemo, razgovaramo o svemu ovome i zajednički nađemo rešenja da omogućimo primenu zakona” kažu iz Udruženja autoservisi Srbije.
Kako kažu, pozivi i dopisi bili su bez odgovora. Ovih dana kontrole su pojačane, a po prvi put i prodavci kontrolisanih gasova dobili su obaveštenje od Ministarstva da ih ne smeju prodavati fizičkim licima, već samo onima koji su upisani u Evidenciju Ministarstva i imaju potrebne licence.
„Paralelno sa tim, veliki broj kolega obavestio nas je da nisu uspeli da dobiju Sertifikat B, niti da se upišu u Evidenciju Ministarstva u zakonski predviđenom roku. Jedan broj kolega se javio da su dobili Sertifikat B, ali da ih nema u registru na sajtu Ministarstva. U opštem metežu koji je nastao, mnogi serviseri odlučili su da jednostavno prestanu da servisiraju klime, pred početak sezone kada će nam svima biti neophodne u vozilima, dok se ne steknu uslovi da se time bave” saopšteno je iz Udruženja.
Tim povodom, predstavnici UAS-a su nedavno primljeni na sastanak u Ministarstvu zaštite životne sredine.
Od 15.000 servisera, samo 80 ima licencu
„Ukazali smo na problem nepoznavanja zakonske regulative i nedostatak mehanizama za informisanje svih u lancu o zakonskim obavezama. Ukazali smo i na neažurnost spiskova na sajtu Ministarstva i sporo izdavanje samih Sertifikata za one koji su prošli obuke. Još veći problem je što je u Srbiji obuku moguće proći na samo dve lokacije. Prema našim procenama, obuku treba da prođe oko 15000 ljudi koji se bave servisiranjem klima, u ovom momentu na sajtu Minstarstva registrovano je manje od 80 servisera vozila i ni jedan autoservis”, kaže Aleksandra Đurišić, menadžerka UAS-a.
Prema njenim rečima, prvi naredni termini za obuke su tek sredinom maja, a prema dosadašnjem iskustvu sa izdavanjem Sertifikata B od strane Ministarstva, neće biti u prilici da rade u skladu sa zakonom do kraja letnje sezone, a verovatno i mnogo duže.
„Trenutno mnogi serviseri obustavljaju servis klima u strahu od inspekcija i policije, ali i zbog nemogućnosti da kupe kontrolisane gasove. Ovo već utiče, a tek će uticati na vozače i uslove vožnje u letnjim mesecima. Trenutnu korist od svega ovoga imaju samo servisi koji rade na crno i oni koji na crno prodaju kontrolisane supstance. Ni jedne ni druge niko ne kontroliše, a u ovoj opštoj zbrci i jedni i drugi vide priliku. Nažalost, nedostatak kontrole nelegalnih servisa motiviše i legalne da odjavljuju svoje radionice”, zaključila je Aleksandra Đurišić.
Predlozi Udruženja autoservisi Srbije
Otvaranje novih centara za obuku bez odlaganja. Na njihovu inicijativu još u januaru su podnete dve prijave Ministarstvu da se otvore trening centri u Nišu i Beogradu, ali za sada niko od njih nije dobio odgovore. Takođe, neophodno je omogućiti obuke u školama koje su ih do sada sprovodile.
Obustaviti inspekcijske kontrole i sankcionisanje, dok svi ne prođu obuke i upišu se u registar. Dotle Udruženje predlaže preventivno delovanje inspekcija kako bi zajedničkim radom informisali servisere o obavezama
Dok se ne steknu uslovi da svi rade u skladu sa zakonom, predlog je da se kontrolisani gasovi prodaju isključivo pravnim licima i preduzetnicima koji su u procesu registracije i usklađivanja sa propisima.
Udruženje autoservisi Srbije tražim hitne zajedničke sastanke sa svim sektorima Ministarstva za zaštitu životne sredine kako bi govorili o ovom i brojnim problemima sa upravljanjem opasnim otpadom koji će ponovo postati aktuelni na jesen