loader image

RTV: Poskupljuje servisiranje klima-uređaja u automobilima

Izvor: RTV Vojvodina

NOVI SAD –

Vozači, nemojte se iznenaditi ako u narednom periodu ne budete mogli da servisirate klima-uređaj u svom automobilu! A ako i uspete, ta usluga će biti skuplja nego prethodnih godina. I dok u ministarstvu navode da za sve postoje zakonski okviri i da, jednom rečju, nema problema u toj oblasti, brojni serviseri okupljeni u Udruženju navode da su evidentni brojni propusti, za koje samo oni, kako kažu, neopravdano plaćaju cenu kroz rigorozne kontrole inspektora i drakonske kazne.

Ekološke uredbe postoje, kao i ona iz 2016. godine, koja reguliše licenciranje servisera za Sertifikat B – održavanje klime u motornim vozilima. Projekat obučavanja kadrova finasirala je Evropska unija, ali nakon toga, pa sve do danas, gotovo ništa nije urađeno na informisanju servisera, o procedurama i svim ostalim detaljima, kaže Živko Marković, koji ima dugogodišnje iskustvo u prodaji i servisiranju motornih vozila i član je Udruženja autoservisera Srbije.

„Iz mog iskustva, kada se daju pare iz Evropske unije, strogo se kontroliše. Kada je EU dala pare za opremanje učionice, verujem da je sve bilo pod konac. I tada je najveći broj ljudi to uradio, ali je paradoks da su to bili serviseri za kućne i industrijske klima-uređaje“, izjavio je Marković.

Obuka servisera organizovana je u pet gradova, što, kako se kasnije ispostavilo, nije bilo dovoljno i nakon svega došlo se do situacije da su inspektori započeli rigoroznu kontrolu, jer je isporuka gasa moguća samo onima koji poseduju sertifikat B. Imajući u vidu da kazne dostižu i milion dinara, mnogi servisi su odustali od održavanja klima u automobilima.

„Mi kao serviseri prošli smo obuku. Čekamo da dobijemo sertifikat. Problem je manjak mesta, drugo – morate da čekate dugo, iako je zakonski rok 30 dana da bi bili legalni, treće – ne možete za to vreme da se bavite delatnošću, inspektori su na terenu i velike su kazne za operatera i za firmu“, kazao je Živko Marković, član Udruženja autoservisera Srbije.

Situaciju još komplikovanijom čini i to da se obuka trenutno može pohađati samo na dva mesta, u Beogradu i Kaću, i da slobodnih mesta nema do juna. I dok u Ministarstvu navode da će preduzeti odgovarajuće mere ukoliko raspoloživi kapaciteti ne budu dovoljni, u Udruženju autoservira naglašavaju da se po tom pitanju ništa ne preduzima, iako odavno postoji potreba za angažovanjem škola i fakulteta.

Zvanično, na sajtu Ministarstva zaštite životne sredine, svega 83 servisera ima Sertifikat B, iako je za prethodnih osam godina obuku prošlo 511 lica, što je tek 3% od ukupnog broja procenjenih servisera, kojih je oko 15.000.

U Udruženju servisera predlažu da se u ovom prelaznom periodu pribegne preventivnim merama inspekcija i da se serviserima koji su u postupku licenciranja omogući rad. Bez obzira na taj ishod, vozači će biti suočeni sa novim cenama i tako usluge jeftinije od 40 evra više neće biti, dok će servisiranje i punjenje klime novijim gasom u novijim automobilima iznositi više od 200 evra.