loader image

RT Balkan istražuje: Zašto ovog leta nećete moći da servisirate klimu u automobilu

RT Balkan istražuje: Zašto ovog leta nećete moći da servisirate klimu u automobilu

Izvor: RT Balkan

Iz Udruženja auto-servisa Srbije (UAS) koji ima više od 600 radionica u našoj zemlji najavljuju da će prestati da pružaju uslugu servisiranja jer, kako tvrde, nisu u mogućnosti da ispune zahteve koje je država propisala
RT Balkan istražuje: Zašto ovog leta nećete moći da servisirate klimu u automobilu

Vozači kojima je potrebno čišćenje ili dopuna klime u automobilu ovog leta bi se mogli naći u problemu. Iz Udruženja auto-servisa Srbije (UAS) koji ima više od 600 radionica u našoj zemlji najavljuju da će prestati da pružaju uslugu servisiranja jer, kako tvrde, nisu u mogućnosti da ispune zahteve koje je država propisala. Na ovako radikalan potez na početku sezone, kada vožnja bez klime u vozilima postaje nezamisliva, su se odlučili i zbog učestalih inspekcija, ali i zbog nemogućnosti da kupe kontrolisane gasove, koji su im neophodni za rad.

U Udruženju objašnjavaju da je 2016. godine doneto nekoliko uredbi koje se odnose na zaštitu vazduha i ozonskog omotača, između ostalih i Uredba o sertifikaciji lica koja obaljaju određene delatnosti u vezi sa supstancama koje oštećuju ozonski omotač. Oni tvrde da ih sve do 2022. godine niko nije obavestio da su ti propisi izmenjeni i da su tek pre dve godine od stručnih škola obavešteni da su im ti sertifikati potrebni. Tada je deo servisera završio obuku u četiri srednje škole, ali je to samo mali deo onih koji se bave ovim poslom.

Za servisere klima sistema na motornim vozilima ove uredbe su predvidele da moraju imati zaposlene radnike koji su prošli obuku za rukovanje kontrolisanim gasovima i koji poseduju Sertifikat B izdat od Ministarstva zaštite životne sredine posle pohađanja obuke, kao i da su auto-servisi upisani u evidenciju Ministarstva. U Udruženju, međutim, tvrde da nemaju gde da pohađaju te obuke.

“Prema našim procenama, obuku treba da prođe oko 15.000 ljudi koji se bave servisiranjem klima, a do sada je na sajtu Ministarstva registrovano manje od 80 servisera vozila i nijedan auto-servis. Nedopustivo mali broj centara za obuku postoji za realizaciju nečega što je naša zakonska obaveza i otežava nam proces sticanja Sertifikata B i upisa u evidenciju“, kaže Aleksandra Đurišić, iz Udruženja auto-servisa Srbije za RT Balkan.

Ona navodi da su tokom prošle godine kolege iz različitih delova Srbije počele da obaveštavaju Udruženje o izuzetno strogim inspekcijskim kontrolama, često i u pratnji policije sa nalozima za pretres, a povodom Sertifikata B i opasnog otpada. Kazne za preduzetnike su od 250.000 do 500.000 dinara, a za firme koje ne ispunjavaju uslove od 500.000 do milion dinara.

Đurišić napominje i da su uredbe koje su donete, za prodavce kontrolisanih gasova predvidele da ih mogu prodavati samo pravnim licima i preduzetnicima koji su upisani u evidenciju Ministarstva i koji imaju potrebne licence (Sertifikat B). Dodaje da su ovih dana kontrole pojačane i da su po prvi put i prodavci kontrolisanih gasova dobili obaveštenje od Ministarstva da ih ne smeju prodavati fizičkim licima, već samo onima koji su upisani u evidenciju Ministarstva i koji imaju potrebne licence, zbog čega su serviseri praktično sotali bez materijala za rad, jer oni koji nemaju sertifikat ne mogu legalno da kupe kontrolisane gasove.

“Paralelno sa tim, veliki broj kolega obavestio nas je da nisu uspeli da dobiju Sertifikat B, niti da se upišu u evidenciju Ministarstva u zakonski predviđenom roku. Jedan broj kolega se javio da su dobili Sertifikat B, ali da ih nema u registru na sajtu Ministarstva. U opštem metežu koji je nastao, mnogi serviseri odlučili su da jednostavno prestanu da servisiraju klime, pred početak sezone kada će nam svima biti neophodne u vozilima, dok se ne steknu uslovi da se time bave”, kaže Aleksandra Đurišić.

Ona kaže da su predstavnici UAS-a po prvi put primljeni na sastanak u Ministarstvu zaštite životne sredine 10. aprila i da su ukazali da je i dalje najveći problem nepoznavanja zakonske regulative i nedostatak mehanizama za informisanje svih u lancu o zakonskim obavezama.

“Ukazali smo i na neažurnost spiskova na sajtu Ministarstva i sporo izdavanje samih Sertifikata za one koji su prošli obuke. Još veći problem je što je u Srbiji obuku moguće proći na samo dve lokacije, u Kaću i Beogradu, ali do 18. maja uopšte nema obuka. Trenutnu korist od svega ovoga imaju samo servisi koji rade na crno i oni koji na crno prodaju kontrolisane supstance. Ni jedne ni druge niko ne kontroliše, a u ovoj opštoj zbrci i jedni i drugi vide priliku. Nažalost, nedostatak kontrole nelegalnih servisa motiviše i legalne da odjavljuju svoje radionice“, ukazuje Aleksandra Đurišić.

Oni su Ministarstvu uputili predloge, među kojima su otvaranje novih centara za obuku u Nišu i Beogradu, kao i da se omoguće obuke u školama koje su ih ranije sprovodile. Takođe, traže da se obustave inspekcijske kontrole i sankcionisanje, dok svi ne prođu obuke i dok se ne upišu u registar, a dok se to ne desi predlažu preventivno delovanje inspekcija kako bi zajedničkim radom informisali servisere o obavezama.

Dok se ne steknu uslovi da svi rade u skladu sa zakonom, predlažu da se kontrolisani gasovi prodaju isključivo pravnim licima i preduzetnicima koji su u procesu registracije i usklađivanja sa propisima.

Iz Udruženja servisera Srbije kažu da danima čekaju da se povodom ovog problema oglasi Ministarstvo zaštite životne sredine. I mi smo pokušali da dobijemo pojašnjenje za situaciju koja bi mogla uticati na mnoge vozače ovog leta, ali ni na pitanja RT Balkan iz resornog ministarstva niko nije odgovorio.

A ukoliko se ovaj problem uskoro ne reši, mnogi vozači će ovog leta jedino moći da računaju na osveženje kroz širom otvoren prozor.