loader image

Mali serviser i udruženi autoserviseri po drugi put zajednički promovišu zanat

Radionica XXI veka na Međunarodnom salonu automobila u Beogradu

Mali serviser i udruženi autoserviseri po drugi put zajednički promovišu zanat

Beograd, 15. mart 2023. – Udruženje Autoservisi Srbije (UASS), jedino strukovno udruženje servisera vozila, po drugi put započinje kampanju promocije ovog sve deficitarnijeg zanimanja. Podršku im pruža Nikola Jovanović poznatiji kao „Mali serviser“, koji poručuje vršnjacima da ne odustaju od svojih snova, ali i da je servisiranje vozila izuzetno traženo i sve bolje plaćeno zanimanje.

Nikola Jovanović poziva vršnjake da postanu autoserviseri

RADIONICA XXI VEKA na Međunarodnom salonu automobila u Beogradu

Prema nekim procenama Srbiji nedostaje oko 60.000 kvalifikovanih zanatlija. Svesni sve manjeg interesovanja dece za bavljenjem zanatima, sve bržih promena u autoindustriji, ali i nedostatka odgovora školskog sistema na te promene, UASS već drugi put ulazi u kampanju promocije struke. Škole širom Srbije će biti obeležene posterima, a sa ciljem popularizacije struke organizovan je i ovogodišnji sajamski nastup na Međunarodnom salonu automobila u Beogradu od 22 – 28. marta 2023. Cilj projekta koji nosi naziv „Radionica XXI veka“ je da se učenicima osnovnih i srednjih škola prikaže kako izgleda moderan autoservis, ali i da se sruše brojne predrasude koje postoje o ovom zanimanju. Organizatori predviđaju da će samo tokom vikenda (25. i 26. marta 2023.) „Radionicu XXI veka“ posetiti preko 1000 đaka, budućih servisera, iz cele Srbije. Upravljanje autoservisom uz pomoć softvera, električno vozilo za obuke, kalibracija ADAS sistema, merenje protoka izduvnih gasova, značaj premijum ulja za sve zahtevnija vozila, samo su neke od tema o kojima će đaci moći da se informišu na štandu UASS-a.

UASS: Interesovanje za zanatima manje nego ikada, a potreba za kvalifikovanim zanatlijama sve veća

Ambasador kampanje Udruženja Nikola – Mali serviser, sa menadžerkom UASS-a Aleksandrom Đurišić

„Ove godine želimo da prikažemo modernu radionicu, ali i da ukažemo na činjenicu da deca nemaju priliku da vide u svojim školama, niti da uče o tome što će biti prikazano na Sajmu. Živimo u vremenima kada je interesovanje za zanatima manje nego ikada, ni naša struka nije izuzeta od tog trenda. Ovo je industrija u kojoj se promene dešavaju svakodnevno. Školski sistem gotovo da ne reaguje na te promene, jako mali broj škola ima opremu koja može da odgovori na potrebe tržišta, dolaze nam na praksu deca koja sve manje znaju. Dugujemo veliku zahvalnost partnerima UASS-a koji prepoznaju najveći problem naše branše i koji nam pomažu u promociji struke“, ističe Aleksandra Đurišić, menadžerka UASS-a.

Iz Udruženja navode da se projekat sprovodi u saradnji sa školama širom Srbije i partnerima UASS-a. U sklopu kampanje posterima će biti obeležene osnovne škole, predstavnici Udruženja i stručnih škola obilaziće osnovce, a serviseri širom zemlje otvoriće vrata za zainteresovane đake kako bi im u okviru profesionalne orijentacije govorili o tome šta ih čeka ukoliko odluče da se u budućnosti bave zanatom.

Predrag Gordić UASS: Servisiranje vozila danas nije samo automehanika, to je i elektrika, elektronika, dijagnostika, kodiranje

Predrag Gordić, predsednik UASS-a

„Dok su u razvijenim zemljama zanati jako cenjeni, mi smo počeli da zanemarujemo onu staru izreku da je zanat u rukama „zlata vredan“. Tako smo i došli do toga da je kvalifikovanih zanatlija sve manje. Ovom kampanjom želimo da promovišemo i naš poziv ali i druge zanate i da poručimo đacima da smo maksimalno spremni da podržimo one koji se odluče da postanu naše kolege. Za sve one koji žele da uče zanat od starijih kolega, u servisima članovima Udruženja obezbeđujemo plaćenu praksu, neophodnu opremu za rad i besplatne obuke. Takođe, ovom kampanjom želimo da ukažemo na to da su školske radionice u jako lošem stanju, a da školski sistem kaska za sve bržim promenama koje nam se dešavaju u branši. Servisiranje vozila odavno nije samo automehanika, to je i elektrika, elektronika, dijagnostika, kodiranje… Moderan majstor mora znati mnogo toga, a tek će morati, kako bi se u budućnosti bavio ovim poslom. Jako je važno da o ovome govorimo i da probamo svi zajedički da dođemo do kvalitetnijeg kadra koji izlazi iz škola“, kaže Predrag Gordić, predsednik UASS-a.

Zaštitno lice kampanje po drugi put je Nikola Jovanović koji se pre nekoliko godina proslavio kao najmlađi srpski autoserviser. Nikola živi u Obrenovcu, danas ima 15 godina, a majstoriše od najranijeg detinjstva.

„U školama će stajati posteri sa mojim likom. Želim da poručim vršnjacima da ne treba da beže od ovog poziva, jer znam da mnogi drugari vole automobile i servisiranje, ali ih roditelji ubede da upišu nešto drugo. Nije tačno da samo loši đaci žele da budu autoserviseri. Ja sam odličan đak. Ovaj posao nije ružan, nije prljav, nije sramota raditi ga, od servisiranja se može živeti pošteno i lepo! Možete da radite ono što najviše volite i budete sam svoj gazda“, poručuje Mali serviser.

Ljubiša Tjupa: Nedostaci školskog sistema u oblasti servisiranja vozila i

predlog uvođenja profila Tehničar mehatronike vozila

Poslodavci autoservisa već dugo su suočeni sa nedostatkom kvalitetnih kadrova. Osim što je interesovanje za zanatima malo, u većini škola uči se po zastarelim programima i o vozilima kakvih odavno nema na ulicama, pa je najčešći prigovor servisera da im na praksu dolaze deca koja nemaju dovoljno znanja o tome što ih čeka. Zato su Udruženje Autoservisi Srbije, poslodavci autoservisa, Privredna komora i Elektrotehnička škola Mija Stanimirović iz Niša podneli Inicijativu Agenciji za kvalifikacije da se osavremeni postojeći standard Elektrotehničar za elektroniku na vozilima i preimenuje u Tehničar mehatronike vozila. Inoviranjem standarda i naziva približili bi se evropskom obrazovnom sistemu u oblasti održavanja i servisiranja vozila. Na evropskom nivou je u gotovo u svim državama razvijeno novo zanimanje četvrtog stepena Tehničar mehatronike vozila koje objedinjuje poslove automehanike, autoelektrike, autoelektronike, dijagnostike i programiranja vozila.

Ljubiša Tjupa iz škole Mija Stanimirović iz Niša ističe da je veoma važno da se što više škola uključi u sporvođenje programa koji je predložen ovom inicijativom.

“Obrazovanje je spor proces. Ako ove godine upišemo prvu generaciju po inoviranom programu, tek za 5 godina bi nam iz škola izašla prva generacija dece i tek tada možemo pričati o prvim rezultatima. Prednost sadašnjih promena bismo osetili tek za 20 godina kada bi se u većini autoservisa zaposlili savremeni autoserviseri. Zato je veoma bitno da se u proces školovanja uključe sve škole kako bi ujadnačili standard obuke i zadovoljili potrebe autoindustrije i autoservisa.

Prednost usvajajnja novog standarda kvalifikacije je i mogućnost neformalnog obrazovanja odraslih, gde bi kroz program obuke polaznici dobili nova znanja i ovladali novim veštinama koje su potrebne za rad na savremenim vozilima. Na ovaj način bi ubrzali školovanje potrebnih kadrova i pokrili nedostatak sporijeg procesa školovanja kroz redovni sistem obrazovanja”, naglašava Tjupa.

Iz Udruženja servisera pozivaju đake osnovnih i srednjih škola da posete njihov štand u Hali 2a na Međunarodnom salonu automobila i upoznaju se za trendovima u servisiranju vozila.