loader image

Euronews: Autoservisere očekuju obuka i sertifikati – Kako rešiti problem zastoja u servisiranju klima uređaja u automobilima

Euronews: Autoservisere očekuju obuka i sertifikati – Kako rešiti problem zastoja u servisiranju klima uređaja u automobilima

Izvor: Euronews Srbija

Letnje temperature u aprilu su mnoge vozače podsetile da je vreme da provere rad klima uređaja u svojim vozilima. Ipak, ovog leta provera bi mogla da bude teža nego prethodnih. Iz Udruženja autoservisa Srbije najavili su da bi moglo da se prekine sa servisiranjem klima uređaja zbog propisa koji zahtevaju posedovanje adekvatne licence za to.

Vlada Srbije je 2016. godine donela, na predlog Ministarstva zaštite životne sredine, Uredbu o postupanju sa fluorovanim gasovima sa efektima staklene bašte, kao i o uslovima za izdavanje dozvola za uvoz i uzvoz tih gasova.

Ona se odnosi i na sertifikaciju lica koja obavljaju delatnosti u vezi sa fluorovanim gasovima i  reguliše postupanje sa klimatizacionim sistemima u određenim motornim vozilima, koji sadrže fluorovane gasove sa efektom staklene bašte.

Propis je uveden 2016. godine, ali su serviseri, kako tvrde, tek pre dve godine obavešteni o besplatnim obukama, pa ih je do sada prošao tek mali broj.

Dodatni problem, kako upozoravaju, predstavljaju i pojačane kontrole inspekcije.

Euronews

 

Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je neinformisanost autoservisera o posedovanju adekvatne licence za servisiranje klima uređaja u vozilima obostrana greška i servisera, i države.

On smatra da za trenutnu situaciju postoji rešenje i da je to odlaganje primene na neko kraće vreme dok serviseri ne prođu kurs.

Šta kažu autoservisi koji su prošli obuku

Vlasnik autoservisa Đorđe Šljukić prošao je obuku za servisiranje klima pre mesec dana i još uvek čeka Sertifikat B.

Dok mu resorno ministarstvo ne izda dozvolu, aparat neće smeti da koristi.

“Kad čujete da je inspekcija bila kod kolege na jednom, drugom mestu, u Kragujevcu, u Vojvodini su bili na par mesta, onda se i vi plašite da nemate problem sa inspekcijom zbog čega moramo da obustavimo punjenje dok se ne reši status sa Sertifikatom B”, rekao je Šljukić za Euronews Srbija.

Euronews

 

On kaže da problem nije samo sporo izdavanje sertifikata, već nedostatak mesta na kojima se obuka za servisiranje klima danas organizuje.

“Pošto nema mesta za obuku i kasne sertifikati, ja evo, moram da stopiram u servisu punjenje klima stanica i servis klima stanica zato što jednostavno ne smemo to da radimo zbog inspekcija”, rekao je Šljukić.

Koji su predlozi Udruženja autoservisa Srbije

Kada je 2016. godine Ministarstvo za zaštitu životne sredine donelo Uredbu koja se, između ostalog, odnosila i na sertifikaciju lica koja obavljaju delatnosti u vezi sa fluorovanim gasovima, iz Udruženja autoservisa Srbije kažu da o tome nisu bili blagovremeno obavešteni.

Međutim, u saopštenju resornog ministarstva, koje je dobila redakcija Euronews Srbija, stoji da je obuku za sticanje Sertifikata B do danas uspešno završilo 511 lica, od čega je njih 114 dobilo sertifikat, dok ih je 60 u proceduri.

Uprkos apelima da se reše aktuelni problemi, do razgovora sa predstavnicima iz ministarstva je došlo tek ove godine.

“Ukazali smo na to da ova situacija pogoduje samo onima koji nelegalno rade, koji imaju nelegalne radionice, koji prodaju nelegalno kontrolisane gasove. Tako da, umesto da rešimo pitanje kojim se bavimo, mi ga samo još dodatno produbljujemo”, navodi Đurišić.

Udruženje je ministarstvu predložilo da se obustave inspekcijske kontrole kako bi serviseri mogli da se informišu o zakonskim obavezama, a jedan od predloga tiče se, kako kažu, i razumnog roka za sprovođenje obuka i sticanje sertifikata.

Medjutim, iz resornog ministarstva navode da trenutno ne postoji preopterećenost raspoloživih kapaciteta za obuku, a time ni potreba za dodatnim centrima.