loader image

021.rs: Ako ste planirali servisiranje klime u automobilu – brojni servisi više ne nude ovu uslugu

Izvor: 021.rs

Građanima Srbije ovog leta biće teže da servisiraju klima uređaje u svojim automobilima.

Razlog za to je što veliki broj auto-servisa obustavlja pružanje ove usluge, jer nemaju sertifikat na osnovu kog bi mogli da nabavljaju freon i prođu inspekcijsku kontrolu.
Naime, Ministarstvo životne sredine je još 2016. godine donelo uredbu da pravna lica i preduzetnici koji klimatizuju motorna vozila moraju da imaju Sertifikat B. Taj Sertifikat izdaje se za sve koji obavljaju delatnost sakupljanja supstanci koje oštećuju ozonski omotač ili fluorovanih gasova sa efektom staklene bašte.
Ipak, iako je ova regulativa već godinama na snazi, veliki broj auto-servisa nije ni čuo da ona postoji, sve do dolaska inspekcije 2023. godine.
Kako za Danas kaže menadžerka Udruženja autoservisi Srbije Aleksandra Đurišić, serviseri su se sada našli zatečeni, jer nisu bili obavešteni da moraju da poseduju Sertifikat B, a kazne za neposedovanje kreću se i do milion dinara.
Stroge inspekcijske kontrole su, prema njenim rečima, uzrokovale da brojni serviseri prestanu sa servisiranjem klima uređaja, ali kazne nisu jedini razlog.
Đurišić dodaje da su se na ovaj načun stvorili uslovi da se klime pune posle 17 časova kada nema inspekcije po nelegalnim servisima i da se švercuje freon. Takođe, dodatni problem predstavlja broj objekata u kojima se može sprovoditi obuka, njihovi kapaciteti i vreme čekanja da se sertifikat izda.
Umesto da se uredi branša, pravi se još veći haos. Trenutno nisu omogućeni uslovi da možemo da poslujemo u skladu sa zakonom. Mi smo prvi put čuli nešto o tome 2021. godine, i to ne od Ministarstva, nego od tehničkih škola koje su kroz projekat organizovale obuke. Sertifikat B izdaje Ministarstvo životne sredine, a auto servis mora da bude upisan u Registar ministarstva kao servis koji se bavi servisiranjem klima na motornim vozilima. U nekim slučajevima inspekcija je bila čak i u pratnji policije, pa su kolege uplašene tretmanom. Sve to je dovelo da bude najjednostavnije da to ne radimo, ukoliko se ne nađe bar neko prelazno rešenje dok se ne steknu uslovi da sve bude u skladu sa zakonom i uredbama„, priča sagovornica list Danas.
Ona podvlači da, iako bi serviseri išli na obuku koja se plaća između 12.000 i 18.000 dinara, u ovom trenutku ne postoji dovoljno trening centara, i da ih sada ima samo dva od čega je jedan privatna akademija u Novom Sadu, a drugi na Novom Beogradu.
Stoga, objašnjava Đurišić, oni koji žive i rade na jugu ili zapadu Srbije morali bi putovati da steknu ovaj papir.
Ministarstvo je zatajilo što se tiče obaveštavanja javnosti i servisera da je došlo do zakonskih izmena. Nije postojao nikakav rok da se uskladimo sa zakonom, a nemamo ni dovoljan broj trening centara. Sada ne možemo legalno da kupimo freon, jer i veleprodaja i svi koji stavljaju freon na tržište ne smeju da ga prodaju licima bez Sertifikata B. Sa druge strane, ne možemo lako ni da ga steknemo, jer prve obuke kreću tek u maju, a procedura je spora i troma. Za izdavanje i upis u registar treba i po dva-tri meseca. Takođe, nova mesta se ne otvaraju iako kandidata ima. Mi smo zamolili škole i centre da podnesu dokumentaciju da mogu držati obuke, ali do sada od Ministarstva nisu dobili povratne informacije o svojim aplikacijama„, kaže Đurišić.
Ipak, sezona je uveliko počela, a kako pojašnjava Danasova sagovornica, ovim tempom serviseri proceduru sticanja Sertifikata B ne mogu proći za četiri do šest meseci.
Tada će već biti kraj leta, pa su se mnoge kolege odlučile da iznesu klima stanice iz svojih servisa, a neki i obeležili da ne pružaju tu uslugu. Zato tražimo od Ministarstva da svi koji su ušli u proceduru sticanja sertifikata mogu da kupuju flurovane gasove dok se ne steknu uslovi. U ovom trenutku ima 80 njih na sajtu Ministarstva koji su prošli obuku, a ima ih i više, nego je Ministarstvo malo neažurno po tom pitanju„, zaključuje Đurišić.