Izvor: MADE IN GERMANY
Oko 60 posto auto-servisa u Srbiji posluje nelegalno (pogledaj izvor)
USrbiji oko 60 posto auto-servisa posluje nelegalno, što znatno utiče na cenu rada, naročito u malim mestima, saopštilo je Udruženje autoservisa Srbije (UAS) u čestititci Dana vozača i automehaničara svim serviserima vozila i vozačima u našoj zemlji i poručilo da su bezbednost i solidarnost najveće vrednosti na putu i u radionicama.
Aleksandra Đurišić iz UAS-a je istakla da posao automehaničara postaje sve kompleksniji sa razvojem autoindustrije jer danas, kako je ocenila, svako može da se bavi servisiranjem vozila u Srbiji.
„Ogroman broj nelegalnih radionica, više hiljada njih u celoj Srbiji, opterećuje struku, utiče na cenu rada i tera i legalne servisere u sivu zonu ili u druge zemlje. Interesovanje za zanatima je sve manje, a školski sistem je u ogromnom zaostatku za razvojem autoindustrije“ – izjavila je Đurišićeva i naglasila da će cilj udruženja u narednom periodu biti bolje povezivanje sa svim resornim ministarstvima i pronalaženje sistemskih rešenja za goruće izazove struke, prenosi agencija Tanjug.
Iz Udruženja poručuju da je još jedan od njihovih ciljeva izrada studije o broju i uticaju nelegalnih servisa u zemlji i dokazivanje koliko budžet zemlje gubi zbog toga, pri čemu je istaknut i značaj zaštite životne sredine. Kako su naveli, jedan od najvećih izazova sa kojim se automehaničari suočavaju kada je u pitanju ekologija jesu troškovi zbrinjavanja opasnog otpada, koje su serviseri obavezni da plate jer će u suprotnom dobiti prekršajnu ili krivičnu prijavu. Takođe, još jedan od problema koje navodi UAS jeste i sve manja zainteresovanost mladih za zanate, uprkos činjenici da su „zanatlije nikad plaćenije“.
„Da bi se servisirala savremena vozila neophoda su velika ulaganja u ljude, opremu, dijagnostiku, specijalne alate, i sve to naravno utiče na cenu. Na servis se čeka sve duže, kako u ovlašćenim, tako i u nezavisnim servisima. Cena usluga će neminovno nastaviti da raste. Zato verujemo da će se uskoro mladi sve više okretati našem pozivu, jer on garantuje nezavisnost i sigurnu budućnost“, navodi se u saopštenju udruženja.
Da bi se prevazišli ovi izazovi, UAS preporučuje unapređenje obrazovnog sistema u Srbiji, kako bi se podstaklo interesovanje mladih za zanatska zanimanja, uz paralelno postepeno uvođenje standarda u oblast servisiranja vozila i ukidanje nelojalne konkurencije.
Dan vozača i automehaničara ustanovljen je 1960. godine, kada je tadašnji predsednik Jugoslavije Josip Broz Tito postao počasni član Saveza vozača i automehaničara Jugoslavije.